6 weken later.... - Reisverslag uit Beijing, China van Astrid Straaten - WaarBenJij.nu 6 weken later.... - Reisverslag uit Beijing, China van Astrid Straaten - WaarBenJij.nu

6 weken later....

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

28 November 2008 | China, Beijing

Lieve Lieve Lieve Allemaal,

Jaah ik weet het, het is 6 weken geleden dat ik voor het laatst heb geschreven naar het thuisfront!
duibuqi! oftewel SORRY!!!!!!

Het is de afgelopen weken een gekkenhuis geweest hier in het steeds kouder wordende Beijing. Zoveel verschillende dingen zijn er gebeurd, dat ik ze hopelijk allemaal heb onthouden! Aangezien 6 weken toch wel lang zijn. Moet je nagaan ik zit al over de helft van men stage heen, over precies 75 dagen land ik op Schiphol. Terug in het ozo vertrouwde platte Holland.
Maar tot die tijd zit ik hier nog in Beijing, nog steeds blij met men stage en alle mensen die ik hier ontmoet!

Laat ik nu maar eens beginnen met te vertellen wat er de afgelopen 6 weken allemaal is gebeurd!
Na men afgelopen stukje was het voor alle stagepersonen een beetje stressen, want men stagebegeleider vanuit Nederland zou over 2 weken komen. Hierdoor moest ik evaluaties doen met mijn Manager, gelukkig is alles goed, ze vinden me een quick learner. Dus dat geeft altijd een goede selfconfidence boost. Na deze evaluatie moet ik nog 2 rapporten schrijven, voordat de stagebegeleider kwam.
Voor de rest zijn er die 2 weken niet zo heel veel leuke dingen gebeurd. was helaas nog steeds de maandag en dinsdag als enige vrij, dus nooit echt veel te doen die dagen.
1 van deze dagen ben ik wel met een chinese collega van mij na de dienst gaan shoppen, dus ik weet nu de goede chinese shopplaatsjes. Na het shoppen zijn we gaan eten in een soort van chinese MC donalds voor HotPot. Dan vraag je je dus af, wat in vredesnaam HotPot is...
Dat is een soort van vleesfondueen, dus hete boulion op een kookplaatje en dan mag je er zelf vlees, vis, paddestoellen en groente ingooien. Hier heb ik ook iets heel vreemds gegeten, zegt Cindy(chinese collega) proef dit eens... zag eruit alsof het een samengeperst stuk bloed was. ik proeven, niet egt heel bijzonder. zegt ze dat het inderdaad samengeperst bloed van een koe was... bleh, kon ik dus niet heel erg waarderen, maarjaah in China moet je alles proeven,want ze eten hier tog de meeste rare dingen!

Ow en dit mag ik natuurlijk niet vergeten. Op zaterdagavond 1 November ben ik samen met Stef naar het concert van Kanye West geweest.
Als eerste was er een chinese rapgroep, was wel ok. maar het concert van Kanye was wel heel gaaf.
we hadden plekken helemaal aan de zijkant, dus zagen barweinig, maar er waren nog heel veel plekken vrij in het midden/boven voor het podium.
Wij na die chinese rapgroep als een gek daarnaartoe gerend, maar waren dus niet de enigen, want iedereen deed dat. gelukkig hadden we wel relaxte plekken.
Concert duurde helaas maar een kleine anderhalf uur, maar hij heeft wel zijn toppers gezongen. beetje jammer dat er ook allemaal chinesen rondliepen die helemaal niet wisten wie hij was, maar vrijkaartjes hadden gekregen! Dat verziekte ook een beetje de sfeer.

Op een donderdagavond heeft de hele Beijinggroep van school samen met de stagebegeleider gegeten. Ro had gereserveerd bij de bekende Da Dong Roast Duck, dus we zouden daar gaan eten. Alleen moest net op die dag het verkeer nog erger zijn dan hell.
Er was geen doorkomen aan, dus we waren al te laat bij het hotel van men stagebegeleider en dus ook te lat voor de reservering. Helaas, maar toen zijn we vlak bij het hotel uiteten gegaan, blijkbaar ook een redelijk bekende tent, want het zat nopje vol en konden met pijn en moeite een tafeltje vinden. Hier hebben we natuurlijk ook Peking eend gegeten, niet mijn favoriet ben ik achter gekomen. Geef mij maar het vlees van dat beest, dan het vel.

Dinsdag stagegesprek, alles gaat tot nu toe zoals gepland, geen problemen en nog steeds very happy met alles en iedereen. ga in de nearby future wat meer responsibility krijgen, dus dan zal het nog iets spannender worden.
Maar de laatste 2 maanden gaat vast net zo leuk, als niet leuke worden.
Vooral omdat mijn collega's me steeds meer in hun gesprekken trekken en vaker engels praten als ik erbij zit.Voor mij is dit een teken dat ik hun respect heb gewonnen. Ze zijn allemaal zulke lieve schatten, en willen altijd helpen. met werk, maar ook als ik men chinees aan het oefenen ben:P

Die week zat ik helemaal in spanning, aangezien met ouders donderdagochtend zouden aankomen in Beijing vanuit Amsterdam.
Ik 's ochtends met de taxi naar het vliegveld, natuurlijk weer volle traffic op de weg, en een taxichaffeur die de hele tijd maar zat te kijken, bah. komen we eindelijk bij het vliegveld aan, men ouders waren al geland, zet hij me bij departures af ipv arrivals... ik helemaal in de stress, naar arrivals gelopen. bleken ze al een half uur eerder geland te zijn, gelukkig stonden er nog een paar Nederlanders te wachten dus waren ze nog niet uit het vliegveld.
Ik had me helemaal voorgehouden niet te gaan janken als ik papa en mama zag. maar jaah, zoiets kan je natuurlijk niet inhouden als je ze al 2,5 maanden niet egt hebt gezien.
Na de ontroerende bijeenkomst trg naar het hotel, kamer ingecheckt en alle spulletjes uitgepakt.
Al mijn spulletjes vanuit Nederland kwamen uit de koffers... sultana's, deo(aangezien dat reteduur is hier), chocolade, bodyshopzeep, chocopepernoten voor sinterklaas, sprits en stroopwafels voor de collega's. natuurlijk ook spulletjes voor Stef meegenomen, want die had ze ook hard nodig.

Nadat papa en mama alles hadden uitgepakt en een beetje waren bijgekomen van de reis, begon natuurlijk het avontuur van anderhalve week met mij opgescheept te zitten, haha
Die dag zijn we naar Houhai geweest. Dit is een lake met allemaal restaurants, barretjes en een hutong omheen.
Hier hebben we lekker gewandelt en men ouders het echte chinese voedsel laten proeven, gekozen van de menu kaart met plaatjes:P
's avonds vroeg naar bed, want de volgende dag weer vroeg op voor weer een dag vol sightseeing.

Deze dag was er ook een hele important guest in het hotel. Hij was de man die het hotel de 5star diamonds kon geven, dus iedereen en alles moest tot in de puntjes geregeld worden. maar we hebben hem gehad, dus nu zijn we officieel een 5 star diamond hotel.

Vrijdag zijn we naar de bekende Lamatempel geweest. dit is een tibetaanse tempel. hier hebben we de hele ochtend rondgelopen, daarna nog wat wierook gekocht voor thuis en als cadeautje. hierna hebben we rondgelopen in de nabijgelegen hutong.
's avonds in weer in een chinees restaurant gegeten, zat helemaal vol, dus dan moet het altijd wel goed zijn. heerlijk gegeten, maar we moesten snel trg naar het hotel, aangezien ik die avond iets heel leuks ging doen.
Stef, Ro en ik hadden kaartjes voor een club, waar die avond de enige echte Armin van Buuren zou draaien.
Wij dus met zen drieen en nog een hele grote groep andere Nederlanders heerlijk naar zijn muziek geluisterd en gedanst op een te gave dansvloer. het was een dansvloer die meebounct op de muziek, dus als je stilstaat ga je alsnog omhoog en omlaag. te grappig.
Had ik een mobieltje gevonden en ik als goed meisje trg naar de eigenaar gebracht. ook weer men goede daad verricht in China. haha

Volgende dag stond de Panjiayuan antiekmarkt op het programma. hier lekker de hele ochtend rondgestruind langs de talloze stalletjes, met antiek en rotzooi.
daarna nog even in de buurt rondgelopen en in een restaurant nog wat thee gedronken. aangezien ik nog redelijk moe was van de avond daarvoor, hebben we besloten om in het restaurant van het hotel te eten.

Zondag naar de tempel of Heaven gegaan, met de metro of course.
We waren nog niet eens binnen of iedereen was daar heerlijk aan het dansen in de openlucht. egt te mooi om te zien, aangezien je in Nederland als gek wordt verklaard als je met een groep aan het dansen bent in een park.
Deze ochtend/ begin middag het hele park gezien, met alle bijbehorende tempels.
Natuurlijk een foto gemaakt op de wenssteen samen met papa.
in een tentje koffie gedronken, moesten papa en mama naar de wc, zat ik daar in men eentje. wilden opeens allemaal chinezen met mij op de foto. geen flauw idee wrm, omdat ik er zo buitenlands uitzie maybe. in ieder geval heel grappig.
papa had een soort van verending gekocht, die je met je voet omhoog moet houden of naar elkaar moet schieten.
Wilde een chinees meedoen, naajah okej dan maar. egt heel leuk om dat te doen!
Op de foto's van flickr zal je wel zien wat ik bedoel met dat verending, het is namelijk een beetje moeilijk uit te leggen.
Na de tempel zijn we naar Danzalin gegaan, een bekende straat onder chinezen en backpackers.
hele gezellige straat, heb men ouders hier spiesjes van de straat laten proeven. super lekker en heel goedkoop!
In deze straat lag ook de oudste apotheek van Beijing en beroemste theehuis.
Mama moest die of course zien, en heeft redelijk wat thee gekocht voor het thuisfront!
Na een tijdje te hebben gewandelt, had mama in de Guide du Routard (gids voor backpackers) een restaurant in de buurt uitgekozen.
Wij daar heen, bleek het een restaurant te zijn met twee verdiepingen, niet zo heel schoon maar het eten was heel lekker en zeker weer niet duur. dan eet en drink je met zen 3en voor nog geen 8 euro.In Nederland heb je daar nog net een voorgerecht voor:P
In het restaurantje werkte een jongen, die er echt qua gezicht uitzag als de chinees die iedereen voor zich heeft als je aan een chinees denkt. superlief ventje die nog aardig engels sprak ook.
na eten de straat uitgelopen, kwamen in een deel waar bijna geen verlichting was en daar zag je toch wel dat er hele arme delen zijn in Beijing.

Maandag zijn we naar de beroemde Silkmarket gegaan. Natuurlijk is alle kleding daar nep, maar in de gids stond dat er 1 winkel was die echte kleding verkocht rechtstreeks vanuit de fabriek.
Wij hier even kijken wat ze allemaal hadden, hadden ze een paar uggs in mijn maat. bruine lange, ik dacht eerst dat ze nep waren, maar als je echt kijkt naar de binnekant, voering ed, waren het dus wel echte. Papa had nog een trui en jas van Fred Perry gevonden. Samen 140 Euries. dus ongeveer 50 euro voor echte uggs:P
's avonds in het Italiaanse restaurant van ons hotel gegeten.
Moesten niet te laat naar bed, want de volgende ochtend vroeg op aangezien de Muur op het programma stond.

Dus de volgende dag naar Mutainyu, een deel van de muut geweest.
We hadden een auto met chaffeur gehuurd voor een halve dag.
Er was bijna niemand, dus heel rustig, lekker van de frissen lucht genieten, een beetje detoxen van de smog in Beijing.
Op de trg weg nog even gestopt bij het Olympisch dorp, ff snel fotos gemaakt van watercube and birdnest.
's middags een manicure laten doen in Yashow, waar ik altijd heen ga.

Hierna zijn we Pekingeend gaan eten in een door een gids aangeraden restaurant. nou het was egt te ranzig voor worden. de grond was heel vies en overal zag je schimmel en stof. ik snap niet dat een gids zo een restaurant kan aanraden voor toeristen. gelukkig waren we niet de enige buitenlanders, dus dat was wel een goed teken dat het eten goed moest zijn.

's avonds moesten alle spulletjes ingepakt worden, want er moest de volgende dag worden uitgecheckt.
's ochtends alle spullen bij mij in de kamer gedumpt, aangezien we 's avonds de nachttrein naar Shanghai zouden nemen.
Overdag rustig aangedaan, nog wat boodschappjes gedaan voor in de trein.

We moesten een uur eerder op het station zijn en het is normaal een half uur rijden. voor de zekerheid maar 2 uur voor vertrek een taxi proberen te krijgen. krijgen we van de bellboy te horen dat we nummer 20 zijn in de rij en het nog een uur duurt voordat we een taxi kunnen krijgen. gelukkig was er een aardige chinese man die ons zijn nummer gaf en we dus binnen 10 minuten een taxi hadden opweg naar het station.
Eindelijk zatten/laggen we dan in de trein. we hadden softsleepers genomen, dan lig je met zen vieren in een coupé. wij lagen samen met een nette chinese meneer.
Heerlijk geslapen alleen lag ik boven en had dus de hele tijd het gevoel alsof ik eruit zou vallen:P

Volgende ochtend in Shanghai aangekomen, taxi gepakt naar het hotel. ik kon daar op employeerate een goedkope kamer krijgen.
Wij deze eerste dag naar de Yu garden geweest. Vanuit het metro station was het nog een stukje lopen.
Eindelijk aangekomen in de buurt van het park, een supergezellige straat met allemaal kleine tentjes en bekende restaurantjes.
Hier hebben we de bekende Shanghaajnese raviola gegeten bij 1 van de bekenste afhaalrestaurants. er stond dan ook een redelijk lange rij voor het restaurant.
De tuin was heel mooi en ook lekker rustig. was zo schattig, er werden kleine schildpadjes verkocht. so cute!

Na de tuin zijn we naar de bund gelopen, we kwamen daar aan toen het al donker was. zo mooi de skyline van Pudong. zeker de Pearltower was amazing.
Op de bund en de straat daarvoor had je allemaal chinezen die kleine frutsels verkochten.
Was heel grappig... begonnen ze opeens allemaal hun boeltje te pakken en weg te rennen. wij zaten alledrie van: Wat is dit nou weer. komt er op dat moment één of ander golfkarretje van de politie aan om ze weg te jagen. hij was nog geen 3 minuten of ze kwamen weer van alle kanten om hun spulletjes uit te stallen.
's avonds hebben we in het restaurant van het hotel gegeten, lekker een buffet.

Vrijdag stond French Concession op het schema.
Hier hebben we de echte oude franse koloniale huizen gezien, de meeste helemaal vervallen, maar sommige werden ook gerestaureerd.
Er was een deel dat door een privé eigenaar helemaal is gerenoveerd en daar bevinden zich nu ook de meeste populaire restaurants onder de expats in Shanghai.
We zijn ook het huis binnengegaan waar de eerste meeting plaatsvond van de communistische partij.

's avonds hadden we met Suus afgesproken, die in Shanghai stage loopt, om te gaan eten.
Het restaurant lag in een grote straat op nummer 385.
Eindelijk bij de straat aangekomen nummer 1,2, 10, 15 en dan 30. gaat het opeens weer trg naar 1. beetje vreemd, maar na een klein half uurtje gelopen komen we ongeveer tegelijkertijd aan als suus bij het restaurant.
het restaurant was redelijk modern en was heel lekker eten, dus gezellig gekletst en gegeten.

Volgende dag ben ik samen met Suus gaan shoppen en heeft ze met de tailermarket daar laten zien. zo vet, je kan daar bijna alles op maat laten maken. heel stoer. maarjah geen tijd om voor mij iets te laten maken, en in Beijing heb je niet echt zo een soort markt.

's avonds was het alweer tijd om trg te gaan naar Beijing, weer met de nachttrein, maar dit keer zaten we bij een chinees meisje die ook engels sprak. dus daar hebben we gezellige mee gekletst.
Volgende dag aangekomen in Beijing, moet ik dezelfde dag wel gewoon werken om 2 uur. wel met papa en mama gegeten in het restaurant van het hotel.
maandag en dinsdag moest ik ook gewoon werken, maar dinsdag had ik maar tot 2 uur dienst, dus kon ik nog gezellig met papa en mama het laatste dagje samen zijn.
Hier zijn we naar the Village en Yashow geweest om de laatste spulletjes voor Nederland te kopen.
De laatste avond zijn we in Bellagio gaan eten, een populair Taiwanees restaurant. heel lekker ook weer.
wat kunnen die chinezen toch goed koken.
's avonds de laatste spulletjes meegeven die al mee naar Nederland konden.
's ochtends afscheid genomen in de hotelkamer, aangezien ik met 8 collega's ging skiën ongeveer 2 uur rijden van Beijing vandaan.
Skiën was echt superrelaxed, was zo gezellig dat je je collega's ook ziet naast het werk, en het zonnetje was heerlijk!

Ik moest wel op tijd trg, want het was Stef der verjaardag die dag!
We gingen daarom met de Nederlandse groep wat drinken in the Tree.
Zaterdag is pas het echte feestje in Sanlitun voor haar verjaardag, dus dat wordt gezellig.

Zondag hebben we ook weer een belangrijke gast in ons hotel.
Jaah de enige echte kleine australische zangeres Kylie Minogue verblijft in ons hotel met haar 50 man tellende crew. Heel gaaf... ben nog steeds aan het duimen of ik mss free tickets krijg van de sales afdeling!

Nou voor zover ik weet ben ik niks vergeten van de afgelopen 6 weken, ben hier serieus 2 uur mee bezig geweest om dit stuk je schrijven, hoop dat jullie er net zo van genieten als ik heb gedaan met het schrijven.

Heb afgelopen week ook te horen gehad dat ik Kerstengeltje moet spelen tijdens de kerstvieringen hier. Dat gaat leuk worden:P

Ik mis jullie allemaal noeg steeds,
thnx iedereen voor de lieve mailtjes!
Mijn jaarclubvriendinntjes, hockeyvriendinnetjes, familie, andere vrienden en de rest... hoop dat jullie het allemaal goed gaat!

Ben over 2 maanden trg en dan zien we elkaar hopelijk allemaal!

Kuskus












  • 28 November 2008 - 07:25

    Alex:

    Ni hao!!! Leuk dat alles zo leuk is daar, ben super blij voor je!.. Mis je wel hoor hier in 't kille koude nederland. Laten we gauw ff bijpraten via msn/skype of iets.
    tot snel, x Alex

  • 12 December 2008 - 18:19

    Fabie Mam:

    Super ton récit!
    Jamais nous aurions fait ce voyage si ce n'était que pour te revoir. Merci pour ton accueil et ton organisation. Les jours passés ensemble sont inoubliables, nous avons plongé dans une autre culture et nous portons un nouveau regard sur la Chine. Heureusement ce pays ouvre les frontières plus facilement (merci aux JO) car ses habitants sont très affables.
    xièxie
    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2009

Laatste loodjes

28 November 2008

6 weken later....

21 Oktober 2008

Beroemdheden, Shenyang en cabaret

02 Oktober 2008

Ni Fungle Ma?

18 September 2008

Ni Hoa, Zaijian!!!
Astrid

Actief sinds 10 April 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 14833

Voorgaande reizen:

20 Juni 2013 - 31 Maart 2014

Stage Brussel

29 Augustus 2011 - 20 December 2011

Freezing Canada

27 Augustus 2009 - 02 Februari 2010

Stage Parijs

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: